Geschiedenis:

2003

 

In het algemeen is er weinig materiaal van de begin jaren bewaard gebleven wij hebben getracht een
samenstelling te maken met verslagen en foto's van alle bedrijfsbrandweer korpsen die onder de Vredestein(Hevea)  concern actief zijn geweest.

Mocht U in het bezit zijn van fotomateriaal die wij op deze site mogen plaatsen
stuur een E-mail en wij nemen kontact met U op.
 

Overzicht

 

Zeer groot brand grondstoffenmagazijn 22/23-8-2003.

 

 

 

Bron:25-8-2003 Reformatorisch Dagblad

Twentekanaal zwaar vervuild na brand Enschede

ENSCHEDE (ANP) - Door de hevige brand bij bandenfabrikant Vredestein in Enschede is het Twentekanaal zwaar verontreinigd. Dat is gisteren gebleken uit monsters die eerder door Rijkswaterstaat waren genomen. Met het vele bluswater zijn giftige stoffen vanaf het fabrieksterrein in het kanaal te rechtgekomen.

De verontreiniging heeft zich, ondanks maatregelen van Rijks waterstaat, inmiddels verspreid over een groter gebied van het Twentekanaal (bovenstrooms van de sluis bij Hengelo). De instantie raadt dan ook iedereen ten sterkste af water uit het kanaal te halen, of erin te gaan zwemmen of vissen. Om verdere verspreiding van de vervuiling te voorkomen, blijft de sluis bij Hengelo gesloten. Daardoor is er voor nog onbepaalde tijd geen scheepvaartverkeer mogelijk.

De brand brak vrijdagavond rond 20.45 uur uit in het grondstoffenmagazijn van de fabriek. De brandweer van de nabijgelegen luchthaven Twente trok een schuimgordijn op om te voorkomen dat het vuur naar de productiehal zou overslaan. Enkele honderden personeelsleden van Vredestein werden geëvacueerd. Volgens brandweer en politie is dat aan de hand van gereedliggende draaiboeken ,,probleemloos verlopen.” Een brandweerman liep lichte brandwonden op. Direct na de brand plaatste Rijkswaterstaat schermen in het Twentekanaal om te voorkomen dat het vuil, waaronder naast verontreinigde stoffen ook getold rubber en olie, zich niet verder kon verspreiden. Waterbedrijf Vitens stopte meteen na het uitbreken van de brand met het innemen van water uit het kanaal. De drinkwatervoorziening voor Enschede komt volgens Rijkswaterstaat voorlopig niet in gevaar. Ook het waterschap Regge en Dinkel onttrekt geen water meer uit het kanaal. Rijkswaterstaat hoopt dat het Twentekanaal binnen nu en zes weken weer schoon is.

Zaterdag werd bekend dat de roet die door de brand neerkwam in de Enschedese wijk Twekkelerveld niet schadelijk is voor de volksgezondheid en dat de hoeveelheid roetneerslag meeviel. De gemeente verzocht eerder bewoners in de wijk dringend geen groente en fruit uit de moestuin te eten en kinderen niet in zandbakken te laten spelen. De GGD en de gemeente adviseerden vrijdagavond de circa 5000 bewoners van Twekkelerveld al deuren en ramen dicht te houden.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. De directie begon vandaag het overleg met verzekeraars over de schade. Directeur J. Mos kon gisteren nog geen schatting van de geleden schade doen.

De bedrijfsbrandweer hield gisteravond de asresten van het 500 vierkante meter grote magazijn nog vochtig. De synthetische rubbers die er lagen opgeslagen zijn nog verhit.

Volgens Mos zijn er geen zichtbaar smeulende resten meer. “Niettemin willen we voorkomen dat er resten van stoffen in de lucht komen”, zei hij.

De bedrijfsbrandweer blijft in elk geval de komende 24 uur paraat. Mos verwacht dat Vredestein in de loop van de week weer volledig in bedrijf zal zijn.

 

Foto's hierover vind U onder de knop Foto's 2003 Brand grondstoffen magazijn.

Alarm voor de 830

Vredestein
(Door Pleun Pasman, brandweer Enschede)

“Pleun, kom eens gauw!Snel kom ik van de wc af en struikel, met de broek op mijn enkels, richting het balkon waar Kirsten staat te kijken naar brandweerwagens die met gillende sirenes aan komen rijden. He, dat is de 644, de beroepsploeg van Post Zuid.zeg ik.
”Ja maar wat is dat andere ding dan?vraagt Kirsten wijzend op een containervoertuig. "Dat zijn de dompelpompen" leg ik uit. Ondertussen heb ik mijn broek aan, dat loopt gelijk ook een stukje beter. Kirsten is naar de huiskamer gelopen en heeft mijn pieper op “uitluisteren” gezet zodat we kunnen meeluisteren wat er aan de hand is. "Grote brand bij Vredestein Banden" hoor ik de centralist zeggen. Kirsten kijkt me met grote ogen aan.
“Nou, dan zal ik maar gauw even een soepje voor je klaarmaken, want volgens mij gaat je pieper straks af”
Om het zekere voor het onzekere te nemen trek ik gauw even mijn joggingbroek aan. Dan rinkelt mijn mobiele telefoon. Het is Frank, een collega.
“He Pleun, wat is er toch allemaal aan de hand?” Ik vertel hem dat ik net de scanner aan heb gezet, en dat er een grote brand bij Vredestein is. “Hou je me even op de hoogte?” vraagt Frank. "Ja, dat is goed" antwoord ik. Als ik ophang heeft Kirsten net het kopje soep klaargemaakt en ik val aan. Ik heb nog maar net twee lepels naar binnen gewerkt als de scanner begint te kraken. Boekelo en Hengelo worden opgeroepen evenals het groot watertransport uit Hengelo. Ik bel Frank nog een keer. Op dat moment gaat de pieper inderdaad af...


Foto's G.J. Kappert

In drie stappen ben ik bij de voordeur en sprint naar mijn auto...”Je soep!” hoor ik Kirsten nog net roepen.
Zo snel mogelijk rijd ik naar post Zuid (Uiteraard wel de verkeersregels in acht nemend) Op de post is Frank al bezig om zijn pak aan te trekken. Zijn gezichtsuitdrukking is behoorlijk ernstig. “Pleun, doe kalm aan en blijf bij één van ons, het is goed mis”.
Deze waarschuwing laat ik niet aan mij voorbij gaan, want in mijn enthousiasme wil ik nog wel eens twee dingen tegelijk doen, even een pas op de plaats dus! Aart, Ronnie en Roy zijn ondertussen ook aangekomen. “Is Martin er al?” vraagt Aart, “Nee hij is onderweg, ik had hem net nog aan de telefoon.” zegt Frank. Ronnie heeft ondertussen de tankautospuit, de 643, al buiten gezet en gaat zelf achterin zitten. Henk is namelijk aangekomen en die wil de taak van chauffeur/pompbediener wel op zich nemen... De 643 is al een oud beestje, we hebben hem tijdelijk even in gebruik, omdat onze eigen tankautospuit op oefening naar Zweden is. We rijden dus met oude nostalgie! Deze wagen heeft ook zo’n akelig trapje, wanneer je de deur opentrekt klapt dat ding naar buiten. Ik ben daar eens op pijnlijke wijze achter gekomen toen ik hem op mijn knie kreeg!

De manschappencabine van de tankautospuit is al snel gevuld. Ik zit achterin met  Ronnie, Roy, Frank en Anske.
Henk vraagt waar onze bevelvoerder blijft. Op dat moment komt Martin net aanrijden. Binnen enkele seconden zit ook hij in de wagen en rukken we uit. "Oké jongens, eerst jullie spullen goed in orde maken, het is nog even een eindje. Ik neem contact op met de alarmcentrale en dan hoor je straks van mij wat we gaan doen" zegt Martin. Onderweg kijken we elkaar vol spanning aan.
Wat zou er aan de hand zijn? Hoe groot is de brand? Zijn er slachtoffers? Hoe dichter we bij de brand komen des te meer de spanning stijgt...
“Kijk daar, ik zie hem al!" zegt Anske. We kijken waar ze naartoe wijst. Een grote gitzwarte rookwolk hangt boven het Vredesteincomplex. Al snel worden ook grote vlammen zichtbaar. We hebben ondertussen allemaal ademlucht omgehangen.

Dan rijden we het Vredesteinterrein op. Nu zien we pas goed wat er aan de hand is. Grote vlammen slaan uit een grote opslagloods die volledig “in de hens” staat. Grote zwarte wolken drijven boven de loods weg. Martin is ondertussen uitgestapt en voert overleg met diverse officieren. Ook zie ik verschillende andere ploegen aan het werk, waaronder de Vredestein-bedrijfsbrandweer.
Martin komt terug met een opdracht. “De crashtenders van de vliegbasis zijn onderweg en die gaan wij zo meteen voeden"
We rijden naar de achterkant zodat we kunnen afleggen op het kanaal.” Martin controleert nog even of we de porto’s op het juiste kanaal hebben staan. “Jongens jullie kunnen je ademlucht wel afhangen.”  We rijden terug om het gebouw heen en zien plotseling iemand midden op de weg naar ons staan zwaaien.  “Henk stop even Remco staat daar.” roept Frank. En inderdaad, daar staat Remco in zijn uitrukpak wild naar ons te zwaaien. “Waar kom jij vandaan?” vragen we. “Ik had een bruiloft, maar het was erg saai, en dit wil ik niet missen". Een daverend gelach is het gevolg.


Foto's G.J. Kappert

Van de alarmcentrale krijgen we intussen te horen dat ze de alarmsirenes af laten gaan in verband met gevaarlijke stoffen die vrijkomen (achteraf bleek dit gelukkig mee te vallen). Frank is druk bezig de vrouwen en vriendinnen op te bellen om te vertellen dat ze thuis moeten blijven en ramen en deuren gesloten houden.
“Jongens ,we zijn er.” roept Martin boven het geraas van de motor uit. “We gaan afleggen op open water. Samen met Frank stap ik uit en wacht even totdat Henk de wagen goed bij het kanaal heeft staan. Plotseling word ik op mijn schouder getikt.
“Jongens kan ik bij mijn boot, wat gaat er gebeuren?” De geschrokken eigenaar van het vaartuig staat naast me, ik neem hem mee naar achteren en leg hem uit dat hij niet te dicht bij de rook moet gaan staan. Daarna verwijs ik hem naar Martin. Deze geeft de geschrokken woonboot eigenaar tekst en uitleg. Ondertussen hebben Ronnie en Roy twee grote zuigslangen van de wagen gehaald en nemen die mee richting het kanaal. Ik doe samen met Aart hetzelfde. Henk brengt de pomp onder druk en Remco, Anske en Frank slangen aan het uitleggen om de crashtenders te voedden.

Als we klaar zijn met alles uit te rollen en aan te koppelen gaat het mis. De pomp weigert dienst! “Hij zuigt niet aan!” geeft Henk aan Martin door.
Deze komt erbij en inspecteert het zaakje opnieuw. Koortsachtig proberen we de pomp aan de gang te krijgen. Robbie, een beroeps van de hoofdpost die deze dienst is ingedeeld als chauffeur van de ladderwagen komt poolshoogte nemen... “Waar blijft dat water, ik sta al de hele tijd te wachten en de crashtenders moeten ook gevoed worden!”
"Die rotpomp doet het niet" leggen we uit. "Hij zuigt niet aan". Als ook Robbie het na een tijdje niet is gelukt om de pomp te repareren besluiten we om onze wagen te wisselen met die van Boekelo omdat die het wel doet.
Omdat ons voertuig het niet doet gaan we elders helpen. Een dompelpomp moet te water worden gelaten. We pakken de pomp op en spreken af tot drie te tellen en de pomp in het water te gooien.  In mijn enthousiasme doe ik een stapje teveel, waardoor ik naast het vlondertje stap en ook deels in het kanaal verdwijn, gelukkig alleen mijn rechterbeen. Een daverend gelach is het gevolg. "Dat moet mij weer overkomen!" Terwijl ik mijn laars leeg laat lopen en mijn sok uitwring kijken mijn collega’s mij lachend aan. “Hahaha, je bent niet alleen nat achter je oren, maar nu ook aan je benen, hahaha.”. Grrrpffff. Als iedereen is uitgelachen is het weer tijd voor actie. We hebben die avond nog vele hand en spandiensten verricht, zonder voertuig!

Verder die avond hebben we met zijn allen staan kijken naar het schouwspel van die machtige wagens van de vliegbasis die druk bezig waren om de vuurzee te bedwingen. Later zou blijken dat zelfs dat niet genoeg was en dat de brand geblust moest gaan worden met zand. Na acht uur werden wij dan ook afgelost door een nieuwe ploeg, die de klus voor ons verder zou klaren. De volgende dag zijn we nog eenmaal terug gekomen om de slangen slangen op te ruimen en schoon te maken.

Eén ding is zeker, over deze brand werd nog lang nagepraat. Het was mijn eerste grote brand en een geweldig schouwspel om te zien. Alleen jammer dat ons oude wagentje het opgaf...

 

Geld voor gedupeerden van Vredestein-brand

Bron:TCTubantia

woensdag 24 juni 2009 | 17:48 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 24 juni 2009 | 17:50

ENSCHEDE - Na eerder Vredestein heeft nu ook Rijkswaterstaat de knip getrokken voor de ondernemers die schade hebben geleden als gevolg van de omvangrijke brand bij de bandenfabriek in augustus 2003. De lange juridische nasleep heeft er toe geleid dat de betrokken bedrijven driekwart van hun schade vergoed hebben gekregen, aldus advocaat Norbert Haas van KienhuisHoving. "De ondernemers zijn tevreden met de schikkingen met Vredestein en Rijkswaterstaat." Na de brand bij Vredestein werd het Twentekanaal tussen Hengelo en Enschede maandenlang afgesloten om verdere verspreiding van het verontreinigd bluswater en slib te voorkomen.

De Enschedese bedrijven Sesam, Oliko en Inter Metals, Beton Centrale Twenthe in Hengelo en twee binnenvaartbedrijven stapten naar de rechter om de schade vergoed te krijgen. De bedrijven zeiden samen miljoenen euro's schade te hebben geleden. Vorig jaar besloot Vredestein de helft van de schade te vergoeden. Inmiddels is ook een schikking met Rijkswaterstaat getroffen. Rijkswaterstaat neemt de helft van het resterende schadebedrag voor zijn rekening.

Voor de gedupeerde bedrijven is dit aanleiding van verdere procedures af te zien.

 

Gemeente acht zich niet aansprakelijk voor brand Vredestein

De gemeente Enschede heeft niet onrechtmatig gehandeld bij de verlening, handhaving en controle van de milieuvergunning voor Vredestein. Daarnaast draagt de gemeente op formeel-juridische gronden geen (mede)verantwoordelijkheid voor de vergunning die de provincie in 2002 aan Vredestein heeft verleend. Met deze stellingname reageert het college van B en W op vragen van de raadsfracties van Groen Links en de PvdA over de gevolgen van de brand en verlening en handhaving van de milieuvergunningen van Vredestein.

Het college geeft in haar beantwoording onder andere aan dat de afwezigheid van bluswateropvang (een eis uit de CPR15-2 regeling die de opslag van gevaarlijke stoffen regelt) geen wezenlijk verschil had uitgemaakt bij de brand op het Vredestein complex. De capaciteit van die wateropvang zou op basis van de aanvraag uit 1992 maximaal 650 kubieke meter zijn geweest, terwijl om de brand te beheersen en te blussen ongeveer 5.500 kubieke meter water nodig was. Zelfs als wel aan eisen van de CPR 15-2 richtlijn was voldaan, had een brand van deze omvang zich kunnen ontwikkelen, zo oordeelt het college in haar antwoord.

De gemeente Enschede was bevoegd gezag voor Vredestein tot aan 1993, toen wegens technische veranderingen op het bedrijfsterrein de provincie het bevoegd gezag werd. De provincie droeg het gezag echter in 1997 weer over aan de gemeente. In 2000 oordeelde de Raad van State dat deze 'Decomp-operatie' onterecht was geweest. Formeel is de gemeente daarmee sinds 1993 niet meer het bevoegd gezag inzake Vredestein. Het college stelt in haar beantwoording dat ze daarom geen formeel-juridische redenen ziet om aan te nemen dat de gemeente na 1993 (mede)verantwoordelijkheid draagt voor de vergunningen aan de bandenfabrikant. 'Onze conclusie is dat de vergunningverlening in dit geval op grond van de toen beschikbare informatie deugde', zo stelt het college.

Tot slot zet het college nog een paar kanttekeningen bij enkele conclusies van het rapport van de VROM-inspectie, dat in januari verscheen. Zo is het onjuist dat het grondstoffenmagazijn al in 1992 aan de CPR 15-2 richtlijn moest voldoen. In de circulaire die is uitgegaan bij de bekendmaking van de CPR 15-2 wordt gesteld dat bedrijven de bestaande opslagplaatsen uiterlijk in 1995 moeten hebben aangepast.

Daarnaast beschouwt de VROM-inspectie de gemeente Enschede als bevoegd gezag voor de periode maart 1997 tot juli 2000. De Raad van State oordeelde echter in 2000 dat de provincies onterecht bevoegdheden had overgedragen aan de gemeenten in 1997. Daarmee is de provincie formeel al sinds 1993 het bevoegd gezag.

De rol van de VROM-inspectie zelf als zogenaamde "tweedelijns toezichthouder" acht het college onderbelicht. Alle aanvragen en ontwerp-beschikkingen werden immers aan de VROM-inspectie voorgelegd. In de periode van 1992 tot 2002 heeft de VROM-inspectie echter geen kanttekeningen geplaatst bij alle aanvragen en beschikkingen over Vredestein.

Geplaatst: 29 september 2006. WWW.Enschede.nl

 

Vredestein-brand

Op vrijdagavond  22 augustus is om 20.48 uur brand geconstateerd in de Vredestein bandenfabriek in het industrie- en havengebied. Volgens metingen van zowel de gemeente als het RIVM zijn bij de brand geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen.

Als gevolg van de brand is roet neergeslagen. De roet kan neerslaan in twee vormen: in losse makkelijk te verwijderen deeltjes en in vettige deeltjes.

De GGD en de Gemeente Enschede adviseren aan de bewoners binnen het gebied van de rookontwikkeling (Auke Vleerstraat – Hengelosestraat – Olieslagweg – Kanaalstraat) om de ramen en deuren gesloten te houden. In verband met de roetneerslag adviseert de GGD tot nader order verder om:

-          geen groente en fruit uit de eigen moestuin te eten, maar weg te gooien,

-          het roet niet op te ruimen (er kan nog meer roetneerslag volgen),

-          kinderen niet te laten spelen in open zandbakken,

-          daar waar dieren grazen, het gras te maaien en af te voeren.

Bewoners die klachten of vragen naar aanleiding van de brand hebben, kunnen het speciale informatienummer van de gemeente bellen: (053) 481 82 83. De schoonmaak van het gebied kan pas plaatsvinden nadat de brand is uitgewoed, vanwege de neerdalende roetdelen.

Bewoners met materiële schade als gevolg van de brand wordt geadviseerd de schade op video/film vast te leggen en in eerste instantie contact op te nemen met de eigen verzekeringsmaatschappij.

De bevolking wordt op de hoogte gehouden via RTV Oost en de gemeentelijke website (www.enschede.nl).

Geplaatst: 29 september 2006.